Fontos tudnivalók a téli kajakozásról

A tél általában nem a vízi sportok időszaka - de ha mégis kimerészkedünk a vízre, vannak fontos szabályok, melyeket köztelező betartanunk. Hogyan kerüljük el a kihűlést, megfázást, mibe bújjunk, hogy ne ezekkel a kellemetlenségekkel kelljen foglalkoznunk? Segítünk, hogy inkább arra koncentrálhassunk, amiért kimentünk szabadba - a táj szépségére, a mozgás örömére.


A téli időszakban végzett vízitúránál fontos, hogy sose menjünk egyedül a vízre - társunk vagy társaink segíthetnek rajtunk ha baj van, vagy épp mi tehetünk értük vész esetén. Érdemes még nyáron elsajátítani az alapvető mentési technikákat, mikor a meleg időben gyakorolhatjuk is őket, nem élesben kell először használni a társmentést. 

A vízbe borulás veszélyei: Nem kell a sarkkörön túráznunk hogy veszélybe sodorjuk magunkat. A pár fokos vízbe esve egy percen belül nagyon erőteljesen lecsökken a mozgásképességünk, 10 perc után pedig már mutatkoznak a kihűlés jelei, melyek hosszabb idő után visszafordíthatatlan fagyási sérülésekhez majd egy órán belül halálhoz vezethetnek. A szervezet ilyenkor a test maghőjének megőrzése érdekében összeszűkíti a felszíni ereket és kapillárisokat - ezzel még jobban korlátozza a mozgásunkat. Ezt a folyamatot még segíthetjük, ha túl vastagon vagyunk öltözve - minden olyan ruha, ami nem neoprén anyagból készült és beszívja a vizet egyre nehezebbé teszi a mozgásunkat. Így hát igyekezzünk a lehető legkevésbé eltávolodni a parttól és borulás esetén azonnal kiúszni. Mindig viseljünk mentőmellényt, legyen nálunk egy termosz forró tea, vízálló tokban tűszerszám és egy feltöltött mobiltelefon, amelynek vízállóságáról szintén gondoskodjunk. A hidegben gyorsabban merülnek a nagy képernyős mobilok, így a külső akksi, meleg helyen, a test közelében lévő zsebben tárolva szó szerint életmentő lehet. Mindig legyünk tisztában az aktuális helyzetünkkel és a mentési szakszolgálatok(mentők, tűzoltók, vízirendészet) telefonszámával. Vészhelyzetben higgadtan, átgondoltan cselekedjünk - életek múlhatnak a kellő körültekintésen és a pánik, kapkodás elkerülésén. 


"Tudom, sapka, sál!" Hogyan öltözzünk?

A didergés már egy hideg által kiváltott reakció, amivel meleget próbál termelni testünk. Az a folyamat, ahogy elfehérednek perifériáink, jól jelzi mivel kapcsolatos a kihűlés: a vérkeringéssel. A vér felelős a test hőháztartásáért, ha ezt megértjük, akkor könnyebben védekezhetünk a kihűlés ellen: jobb lesz a hőérzetünk, ha a felszíni helyzetben lévő erek hőszigeteléséről gondoskodunk. Ilyenek a csuklóban és a nyakban futó vastag vércsatornák, így a sapka/sál népi hagyománya és a kesztyű szüleink általi erőltetése nem is tűnik akkora terrornak. A sálak helyett szélesebb felhasználási területű csőkendők állnak rendelkezésre a túrafelszerelés boltokban, igény és hideg szerint mikroszálas, jól lélegző aláöltözet anyagból, vagy melegebb thermo-polárral kombinálva. Ez sapkaként, hajpántként is hordható, praktikus, könnyű és gyorsan száradó eszköz. A kesztyű-téma sem elhanyagolandó,  figyeljünk, hogy ne csak szélálló hanem vízálló is legyen és a csuklóra jó hosszan ráhúzódjon, hogy ott is melegen tartson. Mivel ezt nem lehet minden esetben garantálni a fejlettebb innovációt képviselő felszerelések már hüvelykujj-bujtatóval készülnek, hogy adott esetben ez is védje a csuklót a kihűléstől. A derék-védelem is olyan ügy, amit nem szabad elhanyagolni, így viseljünk neoprén anyagból készült derékvédőt a hidegebb napokon. A lábunk is rettenetesen tud fázni - így érdemes 3-5 mm vastag neopén csizmában induljunk kajakozni hidegben. 

A felszerelés tekintetében arra az apró, de a két, terepen nagyon fontos fizikai törvényszerűségre figyeljünk oda, hogy a párolgás hőt von el, és hogy a környező levegőt mindig melegítjük, így ha az nagy sebességgel mozog mellettünk, akkor az is kihűti a szervezetet. Tehát szélben sokkal jobban fázunk. Erre a  szélálló ruházat viselése lehet megoldás, előbbire pedig a jó minőségű aláöltözet (a nedvességet beszívó pamutból készült ruházat már a múlté). A legdrágább aláöltözet sem működik, ha a felette lévő rétegek nem lélegeznek kellőképpen, és ha túlöltözünk, az sem jó megoldás, mert a kis erőfeszítéstől is leizzadunk, az meg a bőrfelületről párolog el... innentől már ismerjük. A vízen viszont nem ez a legnagyobb gond, hanem az, hogy a hideg víz 25x gyorsabban vezeti el a hőt a testünkből, mint a hideg levegő - ezért is ajánlanak -7 fok alatt már szárazruhát kajakozáshoz. Ez a profi felszerelés neoprénnel zárt nyakánál, vízálló cippzárjaival nem engedi a vizet a testtel érintkezni és sokkal nagyobb eséllyel indulunk, ha ebben esünk be a vízbe. Egy ilyen ruha drága dolog, de aki télen evez tengeren, az csak ebben indul vízre. Ha ilyet nem is, de az alulról hűtő víz hidege ellen mindenképpen iktassunk be egy polifoamot az ülésre a fenekünk és a derekunk alá - ez a plusz levegőréteg is olyan hőszigetelést végez, amiért nagyon hálásak leszünk a nyílt vízen.

Együnk: a meleg biztosításához szükséges energiát a tápanyagból nyerjük. Mozogjunk: a zsír csak hőszigetel, az izom viszont nyugalmi állapotban is termel hőt. Akinek folyton hidegek a végtagjai, az is tehet rendszeres mozgással a folyamatos fázás ellen, hiszen jele lehet keringési vagy idegrendszeri problémáknak. Az edzett, hideghez szokott, egészséges és jól táplált szervezetnek nem jelent gondot a zimankó.

Védekezzünk a fagyás ellen: ha már érezzük a fagyás első jeleit (fájdalom, zsibbadás) menjünk meleg helyre, vagy mozogjunk. Semmiképp se dörzsölgessük a fázó testrészt, és kerüljük a direkt hőforrással való érintkezést. A fülünk és az orrunk is a védendő területek közé tartozik. Igyunk egy teát és semmiképp sem alkoholt, mert az csak rövid ideig okoz jobb hőérzetet az erek kitágításával, utána ellenkező hatást érünk el vele. Legyen nálunk izolációs fólia: a súlya elenyésző, és életet menthet. Ha megfelelően felkészültünk, fizikailag és a felszerelésünket tekintve is előrelátók vagyunk, akkor nyugodtan élvezhetjük a kirándulást a legzordabb időben is, és végtagvesztés helyett vidámsággal jár a túra.

A fotókért köszönet Mikola Gábornak!