Tudnivalók a téli kenuzásról

Sokunk számára a tél kezdete az evezős időszak végét jelenti, amikor elpakoljuk a kenut és az evezőt és csak vágyakozunk a látszólag véget nem érő téli napokon - nyári vízitúrákról álmodozva. Viszont vannak köztünk olyan bátrak, akik az zordabb időjárási körülmények között is keresik az izgalmat, illetve kiélvezik a csendesebb, tömegtől mentes folyó hozzáadott értékét. A téli vizek tökéletes lehetőséget nyújtanak arra, hogy teljes nyugalomban vízitúrázhassunk, és soha ne fejezzük be a lapátos szezont - de nagyon figyelni kell bizonyos szabályok betartására.

Télen a hideg víz és a hideg levegő olyan körültekintést előkészületeket igényel, amelyeket tavasztól őszig tartó túrákon talán kissé elhanyagolhatunk, de a téli időszakban kötelező komolyan vennünk. Az alábbiakban felsorolunk néhány fontos felszerelés, amely elengedhetetlen a téli kenus kalandok során!

Szárazruha

Ha teljesen biztosra akarunk menni és az esetleges beborulást is mosolyogva túl szeretnénk élni, akkor a legjobb választás a szárazruha. Igaz, borsos ára van ennek a testet a nyaktól a talpakig teljesen vízzáró módon beborító, bélelt és vízálló, neoprene betétetekkel kiegészített felszerelésnek. De aki annyira elszánt, hogy számára 12 hónapig tart a vízitúrás szezon, az gond nélkül beszerez egy ilyet is. Ez a ruházat kulcsfontosságú szerepet kap a téli túrán, különösen akkor, ha fennáll a veszélye annak, hogy a kalandok bizonyos pontjain, zúgókon átkelve, ki és beszállás során a vízbe eshetünk. A szárazruha a vizet és a zimankót kívül tartja, és szélálló is, így hideg időben is nagyon kellemes viselet. A szárazruha lényege az, hogy vízbe esésnél a hagyományos ruházat megszívja magát, a megnövekedett súly pedig akadályozza a viselőt a mozgásban, úszásban, a kenuba való visszamászásban.

Mit viseljünk a szárazruha alatt?

A legfontosabb szabály - ne pamutpólót! Az ugyanis nagyon kényelmetlen viselet, ha az izzadságtól vagy épp a víztől átázik, mi pedig fél napig vacoghatunk a kenuban. A szárazruha alatt merino-gyapjú vagy műszálas, jó vízelvezető tulajdonságokkal anyagból készült aláöltözettel, vékony polár anyagból készült alsó és felső ruházattal növelhetjük komfortérzetünket. A lényeg, hogy az alsó rétegek a testpárát elvezessék a bőrfelületről, mert ha az onnan párolog, és ezáltal további hőt von el, nagyon kényelmetlen didergést tapasztalhatunk. Fontos a végtagok megfelelő védelme, így hosszú ujjú aláöltözettel vagy polárral illetve melegítőalsóval készüljünk.

Kesztyű

Azt, hogy a kezünk vizes legyen, nem tudjuk elkerülni. Hideg időben kajakozni és kenuzni gyakran hagyományos kesztyűben szoktak - ez átázva nagyon gyorsan kihűl és az egész testünkre kellemetlen hatással lesz. Helyette válasszunk speciális neoprene kesztyűt, amely vizesen is melegen tartja végtagjainkat illetve tenyere és ujjai speciális, csúszásgátló felülettel vannak ellátva. Ha nagyon hideg van, akkor az evezős kesztyű alá még egy vékony műszálas anyagból készült, jó páraelvezető alsó réteget is vehetünk. De azt az általános szabályt tartsuk szem előtt, hogy ha túl szoros a felszerelésünk, az gátolja a végkeringést, így negatív hatással van hőháztartásunkra.

Sapka, sál

A fej és a nyak hőszigetelése különösen fontos - ezt tudjuk már gyermekkorunk óta. A jó melegen felöltözött személy a legtöbb hőt a nyaknál veszíti el, így egy meleg, de jó páraelvezető csősállal akadályozzuk meg ezt. A vízfelszín és a szárazföld hőkülönbsége miatt létrejövő légáramlás okán gyakran vagyunk szélnek kitéve - így nagyon jó, ha a sapkán szélálló membránnal is ellátott, kiválóan szigetelő darab, mely így a szél hűtő hatását is kiküszöböli. Komolyabb zimankó esetére legyen nálunk egy polár anyagból készült, az arcot is teljesen fedő maszk.

Lábbeli

Attól függetlenül, hogy a szárazruha nepoprene zokniban végződik, fontos, hogy gondoskodjunk alsó végtagunk hőszigeteléséről. A szárazruha alá vagy épp egy neoprene bélésű gumicsizmába vegyünk vastag gyapjú zoknit - jó ha van nálunk egy vízzáró tokban egy váltás zokni, ha esetleg a nálunk lévő elázna. Ahhoz, hogy ne fagyasszuk le teljesen lábujjainkat, a neoprene zokni vagy a csizma bélésének vastagsága minimum 5mm legyen, illetve itt is figyeljünk arra, hogy ne szorítsuk el túl sok réteggel a vérkeringésünket, mert ezzel épp ellenkező hatást érünk el!

Mentőmellény

A rengeteg karácsonyi sütemény elfogyasztása is kellemesen meleg hőszigetelő réteget von körénk, amely megvéd az időjárás viszontagságaitól, de ez az úszógumi nem nyújt elegendő védelmet arra az esetre, ha a kenuból a vízbe esnénk. Tehát mindig legyen rajtunk mentőmellény - nem csak azért mert kötelező, hanem azért is, mert felelősen állunk a vízitúrázáshoz! Ne feledjük, hogy kesztyűben nehezebben kezeljük a zippzárakat, így ezeket állapotát és a fontos, gyakran használt felszerelések helyét a túrára indulás előtt rögzítsük a hajóban. A vízbe esés esetén azonnal ússzunk a partra, ahol igyekezzünk fedett, fűtött helyre húzódni, ruhát cserélni. Az elhűlt végtagokat lassan, fokozatosan melegítsük fel.

Egyéb fontos tudnivalók

Mielőtt a túrára indulunk, tájékoztassunk hozzátartozóinkat vagy a megfelelő hatóságokat az útvonalról, az indulásról, a tervezett megérkezésről.

Legyen nálunk egy termosz forró tea és némi élelem.

Legyen nálunk egy feltöltött, vízálló tokban tartott mobiltelefon, amelyet a testünkhöz közel tartunk, mert az akksija a hidegben gyorsan merül, így legyen nálunk egy tartalék külső akkumlátor is.

Legyen nálunk plusz hőszigetelő réteg, ha rosszul becsültük volna meg a hőmérsékletet, illetve vízálló tokban száraz aláöltözet és csere sapka és kesztyű beborulás esetére.

Semmiképp se alkohollal próbáljuk magunkat melegíteni, illetve az alkoholos befolyásoltság csökkenti a felelős döntéshozatali képességünket. Csak túra után koccintsunk már otthon, a maradandó élményekre!

További tudnivalók a téli vízitúráról...