Új-Zéland legendás vízitúrája - a Whanganui folyó

Új-Zélandról gyakran jut eszünkbe a Gyűrűk ura trilógia megfilmesítésének helyszíne - ez a táj olyan földöntúli szépségű, hogy nem szükséges a számítógépes utómunka. A két távoli sziget legértékesebb nemzeti parkjaiban vezetnek a Great Walk-ok, azaz a kilenc leghíresebb új-zélandi túraútvonal. Ezek a több napos vagy másfél hetes vándorlások Új-Zéland büszkeségei - de egy útvonal kilóg ebből a sorozatból, hiszen nem gyalogszerrel hanem kenuban vagy kajakban kell teljesíteni. Ez a különleges kaland a Whanganui folyó.

A Great Walk túrák az északi és a déli sziget óceánpartjain vagy épp magashegyi környezetében vezetnek, lenyűgöző tájakon át, pacifikus esőerdőkön keresztül, hegyi tavak mellett, hatalmas vízeséseket érintve. A túrákon csak úgy vehetünk részt, ha előtte lefoglaltuk a szállásunk a menedékházak egyikében vagy a sátorozóhelyeken - enélkül neki se induljunk, mert a rangerek a park területén bárhol ellenőrizhetik a visszaigazolást.

A túrázás szigorú szabályokhoz kötött - semmilyen szemetet nem hagyhatunk magunk után, nem gyújthatunk tüzet és csak a kijelölt táborhelyeken vagy menedékházakban alhatunk. Így kontrollálják a nemzeti parkban egyszerre tartózkodó látogatók létszámát - ezzel is csökkentve a környezetet ért terhelést. A szigor indokolt, hiszen Új-Zéland őslakosai, a maorik is alig ezer éve szálltak partra a szigeteken, a természet több százezer éve mentes volt az emberi behatásoktól, így fokozottan érzékeny az összes külső hatásra, amit a civilizáció okoz.

A Whanganui folyó azonban nem gyalogtúra, mint a másik nyolc - itt Új-Zéland északi szigetének és egyben az ország leghosszabb (kenuval) hajózható folyóján kell 145 kilométert teljesíteni öt nap alatt. A vízitúra a vulkáni tufába vájt szurdokokon, hatalmas páfrány-rengetegeken keresztül vezet, két menedékház és öt táborhely kínál megállóhelyet.

A túra kicsit zordabb, mint ahogy azt itthon megszokhattuk, így gyakorlatlan vízitúrázóknak egyáltalán nem javasolt és nem csak a sebes folyású, zúgókkal tarkított folyó miatt. Egyrészt a túra teljes hosszán nincs térerő - az északi sziget elhagyatott csücskében csak saját magunkra számíthatunk. Az összes felszerelést, ételt, sátrat magunkkal kell vinnünk az öt napos túrán, hiszen sehol sem érint a folyó települést, se boltot, ahol feltölthetnénk készleteinket. A Whanganui folyó tehát valódi, vadonban töltött időt kínál, ahol tapasztalatunkra és kitartásunkra vagyunk utalva, cserébe életre szóló élményeket szerezhetünk!

A kitartásra különösen szükség van a Whakahoro táborhely után - itt ugyanis egy földút vezet a folyó közelében, ahol még úgy dönthetünk, hogy feladjuk. Ha innen tovább indulunk, már kötelező végig csinálni a hátra lévő két napot, hiszen a legközelebbi ilyen lehetőség csak a túra legvégén adódik.

Azt természetesen nem kell kiemelni, hogy a túra során végig azt esszük, amit a gázfőzőnkön el tudunk készíteni - akik már jártak Great Walk-on, azoknak ez nem újdonság, s jól begyakorolt mozdulattal tépik fel a liofilizált chilisbab csomagolását, számukra nincs is ennél mennyeibb vacsora. A gyönyörű folyó számtalan kalandot kínál azok számára, akik elég bátrak hozzá, hogy nekivágjanak: