Víztúra online oktatás - SUP alapok

Új divat hódít a hazai vízeken - a SUP, azaz a stand up paddling teremt új vízitúra kategóriát. Az eddig főleg tengerpartokon népszerű mozgásforma már itthon is kedvező fogadtatásra talált - nem csak az egyensúlyérzéket fejleszti, hanem a túrázásnak is új perspektívát ad. A most következő videó a SUP alapjait mutatja be - érdemes megnézni, mielőtt ebbe a kalandba belevágunk.

A SUP-nak rövidített "stand-up-paddling", magyarul "állva evezés" a Hawaii hullámlovasoktól indult. Eredetileg tengeri sport, de mára a tavakon, folyókon, de még a vadvizeken is elterjedtté vált. Népszerűségének oka, hogy a felszerelés egyszerű, könnyen szállítható, és a használatához sem kell nagy előképzettség. A SUP-deszkának merev és felfújható változatai léteznek, többféle formában és méretben. A kajak és kenu hajókhoz képest alapvető eltérés a SUP alján található "fin" vagy "skeg", azaz a merev kormány, amely segít a deszkát egyenesben tartani. Az egyszemélyes deszkák a legnépszerűbbek, de már elterjedőben vannak a páros és a csapatdeszkák is. A deszkákra egy "leash", azaz póráz van rögzítve, amelynek másik végét a lábunkra kell csatolni. Így vízbe eséskor vissza tudjuk húzni magunkhoz a deszkát.

 Az evező gyakorlatilag egy hosszabb kenulapát, amely többnyire állítható magasságú. A mérete akkor megfelelő, ha magunk elé állítva, a kezünket fel és előre nyújtva elérjük a mankót, és a csuklónkat rá tudjuk hajtani. Az evező tolla kicsit rövidebb és teltebb, mint a hagyományos kenulapáté. Fogni és evezni vele ugyanúgy kell, vagyis a víz felöli kezünkkel a lapát szárát, a másikkal a mankó tetejét markoljuk.


DESZKÁRA SZÁLLÁS, INDULÁS:

- A deszkák általában nem nehezek, a vízre szállás egyedül is megoldható. Kezdőként érdemes hullám és szélcsendes helyet választani az elinduláshoz. Ügyeljünk a vízmélységre, nehogy a sekély vízben megsérüljön a hajó alján lévő "fin".

- Először a lapátot fektessük keresztbe a deszkán, majd óvatosan térdeljünk fel a SUP-ra. Négykézlábról térdelő pózba emelkedve kezdjünk el evezni, hogy szokjuk a deszkán való egyensúlyozást.

- Ha már biztonságosnak érezzük a térdelve evezést, lassan álljunk fel. A deszkán kis terpeszben helyezkedjünk el, mert úgy könnyebb egyensúlyozni, és mind a két oldalon tudunk evezni. 

- Lehetőleg a SUP közepére álljunk, ennek pontos helye sokszor meg van jelölve a deszkán. 

- A SUP-ozáskor alapvetően a kenus evezést alkalmazzuk: a lapátot ugyanúgy kell fogni és használni. Miután felálltunk a deszkán, kezdjünk el evezni oldalanként két-két csapással. Oldalváltáskor a két kéz is pozíciót cserél, fogást vált. A lapátot jól előrenyújtva nyomjuk bele a vízbe, és a leszúrt lapáthoz húzzuk oda magunkat és a hajót. Fontos, hogy ne csak karból, hanem teljes törzsünkkel húzzunk, így jóval hatékonyabban tudunk haladni. Az egyensúly megtartásában az egyenletes, ütemes mozgás is segít, valamint ha nem lefelé, hanem előre nézünk.


EVEZÉS:

- Akiknek már megy a kormányzás, azok viszonylag hosszabb ideig is evezhetnek egy oldalon. Fontos azonban, hogy mindkét oldalon biztonságosan tudjunk evezni, mert erősebb szélben vagy hullámzásban szükség lehet rá.

FORDULÁS, KANYARODÁS:

- A kenuhoz képest a SUP kormányzása két alapvető dologban is eltér. Mivel a "fin" a deszka vége alatt található, könnyebb a SUP-ot az elejénél elfordítani. A vízfogás pillanatában "ráhúzva" vagy "eltolva" tudjuk indítani a húzást. Miután a SUP-osok a deszka mindkét oldalán eveznek - két-két húzás a jobb és bal oldalon - általában csak az eltolást alkalmazzák kormányzásra. Az élesebb fordulóknál a testsúly hátra helyezésével segítik még a fordulást.


FIGYELEM, FONTOS INFORMÁCIÓ:

- A folyó, a víz ugyanolyan közlekedési hely, mint az országút. Indulás előtt tájékozódjunk a helyi viszonyokról. A SUP, ellentétben a kajakokkal és a kenukkal, a Hajózási Szabályzat szerint vízi sporteszköz, így kortól és úszótudástól függetlenül minden használójának kötelező a mentőmellény viselése. Ellenkező esetben a vízi rendészet komoly bírságot szabhat ki. 

- Viharban és villámlásban veszélyes evezni. Azonnal kössünk ki, és a deszkát vigyük ki a partra. 

- Az induló komp útját tilos kereszteznünk, és figyeljünk oda a kompkötelekre is.

MIT TEGYÜNK, HA BEBORULUNK? 

- A SUP-ról könnyű a vízbe esni, viszont ugyan olyan könnyű visszamászni is. Borulásnál próbáljuk elkerülni, hogy a deszkára essünk, mert az okozza a legtöbb sérülést. Ez legtöbbször akkor következik be, amikor a deszka nekiütközik valaminek és a lendület miatt előre esünk.

- A SUP szélébe kapaszkodva húzzuk fel magunkat a deszkára. Könnyebb a dolgunk, ha a testünk nem függőleges, hanem közel vízszintes pozícióban lebeg. Ha felhasaltunk a deszkára, akkor már fel tudunk térdelni, majd állni.


KIKÖTÉS:

- Leszálláskor nem szerencsés a vízbe ugrani. Biztonságosabb lassan visszaereszkedni és a talajt kitapogatva lehuppanni a deszkáról. 

- Az "állva evezés" egy olyan természethez kötődő vízi sport, amely teljesen új perspektívákat nyit meg. Nem csupán nagyszerű testmozgás, de meditatív, relaxáló hatású kikapcsolódás is egyben. Próbáld ki Te is! Magyarország bővelkedik a SUP-ozásra alkalmas vizekben.